Verbindingstechnieken voor transportbanden en aandrijfriemen

Verbindingstechnieken voor transportbanden en aandrijfriemen

Het is een veelgehoorde vraag: waarom gebruiken wij verschillende verbindingstechnieken voor verschillende soorten transportbanden? In deze blog leg ik uit op welke manieren je een transportband kan verbinden. Dit zijn de door Habasit meest gebruikte verbindingstechnieken:

Quickmelt

Deze eenvoudige en snelle smeltverbindingstechniek gebruiken wij voor riemen die bijna volledig van thermoplastisch materiaal zijn gemaakt. De riemuiteinden worden in een bepaalde hoek op maat gesneden, in een geleiderail vastgezet en dan heet geperst om de materialen samen te smelten. We gebruiken deze techniek voor pulleys met een kleine diameter en bij bedrijfstemperaturen van niet meer dan 80 °C/176 °F. Quickmelt wordt meestal gebruikt voor rondsnaren, elastische machineriemen en monolithische transportbanden. De kwaliteit van de verbinding is met het blote oog te beoordelen, en thermoplastisch materiaal kan meerdere keren worden gesmolten.

Quickmelt

Flexproof

Als de transportbandconstructie bestaat uit meerdere smeltlagen en weefsels, waaronder ten minste één laag thermoplastisch materiaal, gebruiken wij een vingerlas voor deze eenvoudige en snelle smeltverbindingstechniek. De transportbanduiteinden worden in een vingerpatroon gesneden, samengevoegd en dan heet geperst. Bij dit verbindingstype is de laslengte bepalend voor de treksterkte.

  • Bij aandrijfriemen met een polyester treklaag gebruiken wij lange, smalle vingers
  • Standaard transportbanden gebruiken middellange vingers
  • Machineriemen gebruiken korte vingers

Mits de verbindingstechniek goed wordt uitgevoerd, biedt een Flexproof-verbinding bij kamertemperatuur ruim 70% van de trekkracht van de originele transportband. Dankzij de hoge flexibiliteit van de verbinding is een kleinere minimale pulleydiameter mogelijk. Deze smeltverbinding kan worden gebruikt bij bedrijfstemperaturen tot 80 °C/176 °F. Hogere bedrijfstemperaturen zijn mogelijk, maar vanwege de wisselende thermische toestand van de verbinding vergeleken met de rest van de transportband verslechtert de verbinding bij deze hogere temperaturen sneller. De kwaliteit van de verbinding is met het blote oog te beoordelen, en thermoplastisch materiaal kan meerdere keren worden gesmolten.

Flexproof

Stepflex

Deze verbindingstechniek wordt vooral gebruikt bij PVC-transportbanden, die een stuursnaar aan de onderkant hebben, of in vervuilde omgevingen. De transportband wordt gesplitst in een boven- en ondergedeelte, en in beide delen wordt een vinger geslagen die in lengterichting overlappend loopt. De verbinding wordt samengesmolten met behulp van een smeltbare tussenlaag.

Vanwege deze overlappende verbindingstechniek zijn de vingers veerkrachtiger bij plaatselijke drukpunten vanaf de onderkant of bovenkant van de transportband. Hierdoor is de las ook beter bestand tegen doordrukken.

Thermofix

Bij transportbanden en aandrijfriemen met verschillende materiaalcombinaties van niet-thermoplastische materialen, zoals rubber of silicone met polyamide, wordt de verbindingstechniek Thermofix gebruikt, voor aandrijfriemen waarbij een hoge veerkracht of schokbestendigheid nodig is. Het is geschikt voor bedrijfstemperaturen tot 100 °C/212 °F, maar niet voor pulleys met een kleine diameter. Als een nylon (polyamide)laag aanwezig is, wordt deze gecombineerd tot één geheel met behulp van een chemische verbindingstechniek.

De riemuiteinden worden wigvormig afgeschuurd – het ene uiteinde van de riem vanaf de bovenkant, het andere vanaf de onderkant – en met elkaar verbonden via een lijmsysteem, warmte en druk. Dit is een zeer sterke lastechniek, en mits de verbindingstechniek goed wordt uitgevoerd, biedt de Thermofix-techniek bij kamertemperatuur ruim 70% van de trekkracht van de originele riem. Omdat verschillende lijmen en lastijden worden gebruikt is nauwkeurig vakwerk vereist. Het is daarnaast tijdrovend. Na de verwarmingsprocedure is de verbinding onomkeerbaar en kan de kwaliteit van de verbinding niet visueel worden beoordeeld. De verbinding heeft een goede weerstand tegen laterale krachten en vuil op pulleys.

Thermofix

Mechanische verbinders

Mechanische verbinders verbinden of bevestigen twee objecten mechanisch met elkaar. Ze worden gebruikt op plaatsen waar transportbanden regelmatig moeten worden vervangen of voor toepassingen waarbij de transportband snel moet worden vervangen. Mechanische verbinders zijn echter een kwetsbaar onderdeel van de riem doordat vuil via openingen kan binnendringen, en zijn daarom voor veel toepassingen geen voorkeursoplossing.

Welke verbindingstechniek wordt voor welke transportband gebruikt?

Nadere informatie vindt u in ons Product Data Sheet Portal; zie het Joining Data Sheet (verbindingsinformatieblad) van de band. Neem voor extra hulp contact met ons op, of reageer op dit artikel.

 

 

 

6 september 2018  |  Geplaatst door

Simon Cartwright

Simon Cartwright is Technical Manager voor Habasit in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Hij beschikt over een breed spectrum aan kennis en ervaring in vele industrieën. Hoewel hij klaar staat om elke vraag te beantwoorden met betrekking tot de gehele portfolio van Habasit, is hij gespecialiseerd in weefseltransportbanden voor de voedingsmiddelenindustrie. Cartwright spreekt vloeiend Engels waardoor hij van grote waarde is voor klanten wereldwijd.

Neem contact met ons op voor persoonlijke ondersteuning

Vraag advies