De steekcirkel van een tandwiel: waarom is die belangrijk en hoe meet je hem

De steekcirkel van een tandwiel: waarom is die belangrijk en hoe meet je hem

Wanneer u een bestaande (van een andere leverancier) kunststof modulaire band vervangt door een nieuwe van Habasit, is het belangrijk om te weten wat de steekcirkeldiameter van het tandwiel is dat op de huidige transportband wordt gebruikt.

Dit komt omdat het aanpassen van de steekcirkel van het tandwiel aan de oorspronkelijk geïnstalleerde tandwielen essentieel is voor een soepele en gemakkelijke overgang naar de nieuwe band. Daarnaast vermijdt u op deze manier dat u de afmetingen van de transporteur of de snelheid van de transportband moet aanpassen (ervan uitgaande dat de bestaande transporteur goed presteert).

Laten we de steekcirkel van het tandwiel eens nader bekijken: hoe wordt deze bepaald, hoe hangt deze samen met de andere transporteur afmetingen en hoe wordt de steekcirkel van het tandwiel van een bestaande transporteur gemeten. We hebben ook tips over wat u moet doen als u tijdens het vervangen van een band de steekcirkel van het tandwiel moet wijzigen omdat de bestaande afmetingen onbevredigende resultaten opleveren.

De steekcirkel van het tandwiel bepalen

De eerste specificaties voor de steekcirkel van het tandwiel worden voornamelijk bepaald door de vereisten aan de overgang tussen de transporteurs van de toepassing. De producttabellen en Engineering Guide bieden de benodigde informatie.

Afmetingen van transporteur

Zodra de steekcirkel van het tandwiel is vastgesteld, kunnen verschillende transporteur afmetingen worden ingesteld om de levensduur van het tandwiel en de overgang voor het product te optimaliseren.

  • Legenda: A1 is de afstand van het midden van het tandwiel tot de bovenkant van de ondersteuning/geleiding van de band
  • C is de afstand tussen de bovenkant van het tandwiel en het einde van de ondersteuning/geleiding

Als deze afmetingen onjuist zijn, ontstaan er problemen met de levensduur van de band en het tandwiel die op hun beurt de productiviteit beïnvloeden. Raadpleeg altijd de producttabellen met de juiste afstanden voor A1 en C om dit te voorkomen. Er is ook een gids met oplossingen voor problemen beschikbaar met instructies over wat u moet doen als er sprake is van overmatige slijtage van de tandwielen als gevolg van een onjuiste afmeting van A1 of C.

Het opmeten van de steekcirkel van het tandwiel

Om de bestaande steekcirkel van het tandwiel op te meten, wikkelt u de band om het tandwiel en meet u de afstand tussen de stangkoppen in een hoek van 180 graden.

  • Legenda: dp is de steekcirkel van het tandwiel

Een andere manier om de steekcirkel van het tandwiel te bepalen, is door de fabrikant van de band vast te stellen, het aantal tanden te tellen en de tabellen van de fabrikant te gebruiken om deze met de steekcirkel af te stemmen.

Waar u op moet letten bij het wijzigen van de steekcirkel van het tandwiel

Als het duidelijk is dat de bestaande steekcirkel van het tandwiel moet worden gewijzigd vanwege problemen met het tandwiel, zoals abnormale slijtage of hoge ruis, is het waarschijnlijk noodzakelijk om de hoogte van de as en/of de afmetingen van de ondersteuning van de transportband aan te passen, zodat de band en het tandwiel goed in elkaar grijpen.

De bandsnelheid wordt altijd beïnvloed door wijzigingen in de steekcirkel van het tandwiel. Als een aanpassing van de snelheid is vereist, past u de assnelheid aan via de besturing van de motorsnelheid of door de overbrenging af te stellen.

Een vergroting van de steekcirkel van het tandwiel kan ook van invloed zijn op het koppel dat op de as wordt uitgeoefend omdat de lengte van de momentarm wordt vergroot.  Een asbelastingberekening met Selecalc of andere hulpmiddelen kan worden gebruikt om het effect van de gewijzigde steekcirkel op de as te bepalen.

Aarzel niet om contact met ons op te nemen als u vragen over tandwielen hebt. Meer informatie over tandwielen vindt u ook hier: http://blog.habasit.nl/2017/06/wat-is-het-polygoon-effect-bij-kunststof-schakelbanden/

7 mei 2020  |  Geplaatst door

Bart Natoli

Bart Natoli is een Chief Application Engineer bij Habasit America en al sinds 1986 in dienst bij het bedrijf. Hij heeft een Bachelor of Science, is afgestudeerd in werktuigbouwkunde en heeft een HBO diploma in bouwkunde en architectuurtechnologie. Bart Natoli is een expert in weefseltransportbanden en aandrijfriemen.

Neem contact met ons op voor persoonlijke ondersteuning

Vraag advies